Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Bekijk ons cookiebeleid
MemoryMaker
Memorymaker maakt het mogelijk om zelf een digitaal memoryspel te maken.

Hoe werkt het?

  1. Voordat je begint moet je nadenken over een onderwerp voor je spel.
    Denk bijvoorbeeld aan leuke onderwerpen zoals dieren, bloemen, hobby’s, popsterren maar ook aan serieuze zaken zoals chemische verbindingen of verkeersborden. Je kunt het zo gek niet bedenken.
  2. Verzamel digitaal bronmateriaal in een map op je computer.
    Afbeeldingen kun je op Internet zoeken maar ook zelf tekenen of met een fotocamera maken. En als je met een scanner overweg kunt kun je die natuurlijk ook gebruiken.
    Tip 1: zorg dat de afbeelding die je zoekt duidelijk in beeld is.
    Tip 2: zorg dat de afbeeldingen niet te groot zijn.
  3. Download MemoryMaker, als dat nog niet gebeurd is.
  4. Start MemoryMaker op, volg de aanwijzingen en maak hiermee je Memory spel op.
  5. Test je eigen Memory spel
  6. Laat nu je juf, meester, vriend, vriendin, oma, opa etc het spel spelen. Kijk goed hoe ze spelen en vraag ze wat ze ervan vinden.

Problemen en oplossingen!

  1. Installatie en opstarten
    Lees eerst goed de aanwijzingen in de gebruikershandleiding voor het goed installeren en laten werken van het programma.
  2. Vervelende fout.
    Als je met een nieuw spel begint in MemoryMaker wordt er gevraagd naar de naam van het spel. Kies voor een korte naam (max 6 karakters). Als je later bij stap 5 de achterkant van de kaartjes kunt opmaken, ga de tekst dan niet veranderen! Als je dat doet kun je  namelijk later een bestaand spel niet meer openen.
  3. De optie “uploaden naar internet” bij stap 6 werkt niet.

Wie gebruikt MemoryMaker?
Binnen de Onderwijsvernieuwingscoöperatie wordt door de aangesloten scholen zelf leerstofvervangend digitaal leermateriaal ontwikkeld. In dat kader wordt ook gebruik gemaakt van de MemoryMaker van SLO. Zij hebben handleidingen gemaakt, in tekst (zie download hieronder) en als screencapture.

Downloads: